Tisleidalen rundt

Lengdeca. 43 km
Terreng Fjellveier ca. 35 km, sti ca. 8 km.
Middels krevende Sti, kjerrevei og lengden egner seg ikke for sykkeltralle
Høyeste punktSpekebakk ca. 1050 moh.

Turen tar deg igjennom kulturlandskap med beitende sauer, morsom stisykling, opp i høyden med panoramautsikt til Jotunheimen. Videre er det elva Tisleia og Tisleifjorden som følger deg tilbake til Golsfjellet. Den siste delen av turen sykler du på Mjølkevegen. Turen Tisleidalen Rundt er godt skiltet og bugner av fine rasteplasser hele runden.

Fra Oset sykler du ut på fjellveien retning mot sør. Du følger Golsfjellveien, først forbi Bualie med alpinbakkene, så Bjødnlie.  Ca. 4 km. etter at du syklet fra Oset svinger du av veien til venstre hvor det er skiltet.

Nå kommer det første stykke med kjerrevei og sti, så her er det anledning til å ha det gøy i terrenget.  Etter å ha krysset riksveien, tråkker du hele veien opp kneikene forbi Hølstølen til turens høyeste punkt, Spekebakk. Her får du panoramautsikt over Golsfjellet og hele veien til høye topper i Jotunheimen.

Litt mer sykling på sti så er du ved den eldgamle setra Hølungset. Ta et stopp for å se etter den fine og uredde Lavskrika, fuglen med den rustrøde fargen på vingen. Nå bærer det nedover, forbi idylliske Stogofjorden med det røde båtnaustet, hvor det er fint med en rast. Følg skiltingen hele veien, du får snart litt mer sti, kanskje må du ta av deg på beina når du krysser elva, som renner fra fjorden. Som regel går du tørrskodd over fra stein til stein.

Du er snart tilbake på vei og det går raskt nedover. Er det i blomstringstiden, ta et stopp for å beundre fjellets kanskje fineste blomstereng, den ved Hærvasstølen. Videre bærer det ned mot RV 51, som du følger, så krysser etter knappe 2 km.

Nå er du i Tisleidalen og på Mjølkevegen, som du sykler via Furuset med den fine mjølkerampa tilbake til Golsfjellet. Du sykler over demningen ved Tisleifjorden, kanskje er det fin ettermiddagssol, så du kan ta turens siste rast i vannkanten. Etter rasten er det kun et kort stykke igjen før du er tilbake ved Oset hvor du startet.

Denne ruta er merket som rute G på kart som du får gratis/kjøpt på hotellene i området.

Steder av interesse

Kamben Høyfjellshotell

Overnatting Restaurant

Kamben Høyfjellshotell ligger flott til midt på Golsfjellet, men masse sykkelmuligheter rett utenfor hotelldøren. Her får du lune og deilige omgivelser, med tømmervegger, peiskos og god hjemmelaget mat.

Storefjell Resort Hotel

Overnatting Restaurant Sykkelutleie

Fullservice hotell på Golsfjellet: overnatting, restaurant, bar, dans/pianist 6 dager pr. uke, treningsrom / basseng / velvære med SPA-behandlinger.

Oset Høyfjellshotell

Oset Høyfjellshotell ligger midt på Golsfjellet mellom Hallingdal og Valdres, og 30 min fra Hemsedal. Hotellet ligger i naturskjønne omgivelser 900 m.o.h. ved Tisleiafjorden.