Kjøp av sykkel

Det finnes flere hundre sykkelmodeller på det norske markedet og for mange er det ganske forvirrende å skulle gjøre valg i denne modelljungelen. Helt generelt bør du styre vekk fra de aller billigste syklene, og du bør se etter en sykkel av et anerkjent merke. Det er også et meget godt råd å kjøpe fra en seriøs sykkelforhandler.

Sykkelen bør ha en god sittestilling for deg, ha gode bremser, presise gir, være solid og samtidig ikke altfor tung. Her følger flere råd og retningslinjer i forhold til sykkeltype, pris, forhandler mm.

Avklar behovet ditt

Før du kjøper er det viktig at du avklarer hvilken type bruk du skal ha den til. Skal det være en sykkel primært til bruk på asfalt eller grus, eller skal den også tåle å kjøres på sti?

Vil den bli brukt mest til korte ”søndagsturer” i rolig tempo, eller lange turer i litt større tempo? Skal den brukes med full bagasjelast på tur? Skal den også kunne brukes til trening eller konkurranse? Er det viktig for deg at den har lav vekt? Trenger du støtdemper?

Jo større krav du setter til den jo mer penger må du forberedt på å betale. Og jo mer forhandleren vet om hva du skal bruke sykkelen til, jo bedre vil han kunne hjelpe deg.

Finn en seriøs forhandler!

Svært ofte ser man at folk er helt fokusert på pris og rabatter ved sykkelkjøp og glemmer å se an kjøpskanal/ forhandler. Bruk av en seriøs forhandler, gjerne en ren sykkelbutikk, er et av de beste rådene ved sykkelkjøp. En slik forhandler har godt utvalg av sykler og utstyr, har fagkunnskap, sykkelerfaring, og de kan skaffe deler og gi service på sykkelen. Du vil også få anledning til å prøvesykle flere modeller før du bestemmer deg. Ofte har de også et verksted for litt større reparasjoner eller utskiftinger. En seriøs forhandler vil også uten kostnader stille inn sykkelen korrekt for deg, og tilby gratis førstegangsservice/ girjusteringer.

Sykkeltyper

De vanligste sykkeltypene i dag er offroader (også kalt terrengsykkel), bysykkelen (gjerne tre, fem eller syv gir og relativt smale dekk), foruten hybridsykkelen, som kan kalles en offoradsykkel med større og mer lett-trillende hjul.

For de aller fleste tursyklister vil en offroadsykkel være et godt utgangspunkt. Offroadsykkelen kommer i et stort antall varianter og prisklasser, fra rundt tusenlappen og opp til førti tusen kroner (se mer under avsnitt Hva er riktig pris?). De finnes i ganske ribbede og lette utgaver til trening og konkurranse, til tyngre og mer utstyrte versjoner til allround-bruk. En offroadsykkel i normalt god kvalitet er solid bygget, og ramme, hjul og komponenter vil tåle kjøring på dårlig vei selv med full oppakning.

Denne sykkeltypen har mange gir (gjerne 24 eller 27) som gjør at du kan sykle opp bratte og lange bakker. Dessuten vil en skikkelig offroadsykkel ha gode bremser, som vil gi sikkerhet og trygghet. Et annet poeng for en tursyklist er at det er relativt lett å få tak i dekk, slanger og reservedeler til offroadsykkelen dersom den skulle gå i stykker.

Hybridsykkelen kan være et alternativ dersom turen din bare går på asfalt. Den har smalere og raskere dekk enn offroaderen men vil derfor bli mindre komfortabel på grusvei. Dersom målet ditt er lange dagsetapper på asfalt kan hybriden passe godt.

Bysykkelen, også kalt komfortsykkel, kan være aktuell for mindre turer på fin asfaltvei. Bysykkelen er konstruert primært for nyttesykling og turer på korte distanser. Den har gjerne utstyr som store myke seter, fastmonterte lykter, kjedekasse, metallskjermer, handlekurv, støtte, etc og en oppreist og komfortabel sittestilling. Denne sittestillingen gir mye luftmotstand og egner seg ikke til å sykle fort og langt med. Bysykkelen er ofte tung, gjerne 16-18 kilo.

Er støtdemper nødvendig?

Stadig flere sykler kommer med støtdempergaffel, men de fleste tursyklister har strengt tatt ikke behov for en slik gaffel. Den er fordyrende, den øker vekten på sykkelen, og gir et økt vedlikeholdsbehov. Med stiv gaffel og alminnelige offroad-dekk klarer man seg fint til turbruk på asfalt og vanlig grusvei.

Dersom turene dine inneholder partier med dårlig, steinete og veldig ujevn grusvei, eller traktorvei stiller saken seg annerledes. Da gir demperen økt komfort og du kan holde en høyere hastighet.

Hva er riktig pris?

Tursykling betyr ofte at man ferdes på lengre turer enn til hverdags og at sykkelen blir satt på hardere påkjenninger, for eksempel i forhold til bagasjevekt, stigninger og utforkjøringer. På tur er man gjerne langt vekk fra verksteder og sportsbutikker og sykkelen bør helst ikke havarere. Dette stiller krav til en tursykkel og den bør ikke være av aller billigste sort.

I prisklassen fire til seks tusen kroner finner man mange aktuelle tursykler av akseptabel kvalitet. Et tips er å se etter utstyrsgruppe (gir, tannhjul, bremser og nav) i nivå med Shimanos såkalte Alivio- eller Deore-kvalitet, som er driftsikkert utstyr og midt på treet prismessig.

Planlegger du en tur på mange mil eller mange dager kan det være verdt å legge enda et par tusenlapper til i kjøpet. Da vil kvalitet på hjul og utstyr bli virkelig bra og burde holde mange hundre mil. En dyrere sykkel vil som regel også være noe lettere.

Et sykkelkjøp fører gjerne også med seg kjøp av utstyr som hjelm, hansker, briller, sykkelbukse, lykter, litt verktøy, lås etc., og det er lurt å ta høyde for dette i sykkelbudsjettet.