Grimstad

Oversikt over lokale ruter

Marivold

Følg nasjonal sykkelrute nr. 1 mot Arendal. Du passerer Grimstad kirke og Grimstad rådhus på venstre side og følger videre gang og sykkelveien over Biesletta. Kryss over veien ved innkjøringa til Bieheia og følg deretter gang- og sykkelveien på høyre side av veien til Vikkilen. I Vikkilen tar du til høyre og følger skilting til Rønnes. Etter Drottningborg passerer du Hesnes gartneri, hvor du kan kjøpe forfriskninger, grønnsaker eller ferskt bakverk. Fremme på Rønnes har du fin utsikt over til byen. Følg veien videre. Etter noen hundre meter krysser du over sjøen på en smal trebru og kommer inn på området ved Marivold camping. Her passer det kanskje både med en rast og et bad. Følg veien gjennom campingen, videre gjennom skogen til du støter på større vei (Hesnesveien). Ta til høyre og følg veien tilbake til byen.

Bike route 565699 - powered by Bikemap

Rorerunden

Følg nasjonal sykkelrute nr. 1 ut av byen. Langs bryggene, forbi Oddensenteret på Bark Silas vei frem til Felleskjøpet. Videre langs Rv 420, rett frem forbi Ericssonbygget. Ved Statoil hold rett frem og kryss E-18 i undergang. Videre rett frem langs rute nr. 1, forbi Oasen Hageland og avkjøringen til Prestegårdsskogen frem til veikryss med skilting mot kryssen. Der krysser du hovedveien og fortsetter på den lille grusveien – hold til venste. Etter ca 600 meter er du tilbake på gang- og sykkelstien. Hold rett frem noen meter og kryss deretter veien. Følg skilting mot Rosholt. Du er nå på traseen for Grimstad/ Frolandsbanen (nedlagt 1961), og du sykler langs Rorevannet som er drikkevannskilde for Grimstad og Arendal. Passer bommen og fortsett rett frem. Når du møter asfaltert vei ved kraftstasjonen, ta til høyre mot Fjære kirke. Det er verdt å ta et stopp ved Fjære kirke (bygget ca 1150). Videre passerer du over krysset og følger skilting for nasjonal sykkelruten nr. 1 tilbake til sentrum.

Bike route 478963 - powered by Bikemap

Syndle rundt

Fin dagstur, 47 km.

Følg nasjonal sykkelrute nr. 1 ut av byen helt fram til Landvik sentraskole og Landvik aldershjem. I krysset etter Landvik aldershjem forlater du nasjonal sykkelrute og tar til høyre. Følg Rv 404 videre mot Herefoss. Herfra er terrenget småkupert. Du passerer bygda Skiftenes og Gurebo Gård og etter hvert begynner klatringen oppover. Midt i bakkene følger du skilting mot Birkeland. Her sykler du på grusvei. Følg skilting til Risdal. Etter et stykke er du tilbake på asfaltvei. De siste 2,5 km ned mot Reddalsbygda og Reddalsvann er bratte utforkjøringer. Ved Landvik kirke følg skilt til Risdal. Følg deretter veien rett frem til du kommer til Bergemoen. Der er flere veier ned til sentrum herfra, men et alternativ kan være å følge skilting 420 rett frem til Grimstad.

Bike route 510580 - powered by Bikemap

Vestlandske hovedvei

Kongeveien, opprinnelig bygget omkring 1790, hovedvei frem til 1905, 8 km gjenåpnet som turvei i 1994. Den gamle Kongeveien mellom Dolholt i Grimstad og Kaldvell i Lillesand er et idyllisk veistykke.

Eineid bro over Reddalskanalen har blitt restaurert og man finner informasjonstavler langs veien. Ved å kombinere veiparsellen med bruk av skogsbilveier, stier og lite trafikkerte bilveier, kan en enkelt få til gode rundløyper av variabel lengde.

Dette er en fin liten rundtur på denne veien tur/retur Grimstad for de som ikke ønsker å sykle helt til Lillesand.

Bike route 565701 - powered by Bikemap

Homborsund om Vestlandske Hovedvei

Det meste av Vestlandske Hovedvei er stengt for motorisert ferdsel, og er anbefalt som sykkelrute mellom Grimstad og Lillesand. Her får du også en fin svipp ut til idylliske Homborsund. Deler av Vestlandske hovedvei er kupert, grusvei og kan tidvis være tung å sykle.

Bike route 2801244 - powered by Bikemap

Fra turistkontoret følg mot Oddensenteret, videre på Rv 420 langs Vesterled. Fortsett rett frem på gang-og sykkelvei til krysset ved Statoil. Passer E18 i undergang og videre til Landvik sentralskole. Ta til venstre i krysset, ned mot Landvik kirke og rett frem til du ser skiltet med Vestlandske hovedvei. Følg skilting for Vestlandske hovedvei.

Etter ca 11 km passerer du Tyssekil, flott sted for en rast.

Fortsett videre på Vestlandske hovedvei frem til Kaldvell. Nydelig naturområde med mulighet for å fiske, så her passer det godt med en pause. Ved Kaldvell forlater du Vestlandske hovedvei og følger gamle E18 tilbake mot Grimstad.

Etter ca 20 km kommer du til Svennevig friområde med WC og gode bademuligheter. Fra Svennevig bru er det gang og sykkelvei videre. Ved Lindtvedt krysser du veien og sykler videre på gang-og sykkelvei på høyre side. Følg skilting mot Hombor og Eide videre på Eideveien. Fortsett rett frem til krysset Eideveien/Homborsundveien.

Ta til høyre for en avstikker ned til Kjekstadneset som er vel verd et besøk. Underveis er det mulig å proviantere
i nærbutikken. Kjekstadnestet er et flott turområde med fantastisk utsikt mot havet og mot Homborsund fyr. På veien tilbake tar du til høyre i krysset for å komme tilbake til gamle E18.

Følg gang-og sykkelvei forbi Nørholm. Følg skilt til Østerhus/Holvika gjennom rundkjøringa. Sykle forbi nedkjøringen til Østrehus og videre rett frem. Ta til høyre mot Holvika i neste rundkjøring. Følg miljøgata videre langs Holvikasvingen og
tilbake til sentrum.

Fjære kirke-Temse-Moysand – Grimstad – 20 km

Dette er en tur som i perioder passer best for offroadsykel pga de utfordrende forholdene Fjære – Bjørnetrø….

• Følg nasjonal sykkelrute nr. 1 langs Smith Petersensgt mot Arendal. Du passerer Grimstad kirke og Grimstad rådhus på venstre side på vei ut av byen.
  • Fortsett å følge røde skilt for rute nr 1 i retning mot Fjære kirke.
  • Ta til høyre ved Fjære kirke og følg veien rett frem til den krysser over E18.
  • Rett før du passerer over E18 tar du den lille grusveien inn til venstre. Du er nå på gamle Vestlandske hovedvei og skal følge denne veien i 3 km.
  • Når veien deler seg etter 700 meter hold til venste. Etter ytterligere 70 meter møter du skilt med “forbud for motorisert ferdsel”, hold til høyre. Turen går gjennom tett skogsterreng, flott skog, men i perioder med mye regn kan veien være veldig våt og sølete. Dette er “Mørke vei”, som strekningen mellom Bringsværd og Bjørnetrø kalles.
  • Veien går gjennom gårdstunet på Bjørnetrø, deretter kommer du ut på asfaltert vei. Ta til høyre.
  • Følg asfaltveien til den møter større vei, passer rett over denne, følg skilt til Lia.
  • Sving til høyre og følg gang-og sykkelsti videre.
  • Når du møter Kleppkjærveien følg denne grusveien oppover bakken. Veien deler seg oppi bakken, hold til høyre, så kommer du ut til Oasen, Skogheim gartneri. Her passer det kanskje med en is, eller en blomst,for innsatsen så langt.
  • Videre til høyre på gang-og sykkelstien, deretter krysser du veien og følger skilting til Moysand familiecamping. Slak nedforkjøring helt ned til stranda på Moysand. På Moysand familiecamping er det mulighet for både mat, bad, lek og moro. Unn det en rast her!
  • Fra Moysand følger du veien tilbake. Etter ca 1 km ser du skilt med turvei 40km/t. Her følger du den lille skogsveien som går inn til venstre. Følg denne langs golfbanen på hodnebrog. Når du møter asfaltertvei, (Hesnesveien) hold til høyre. Følg denne til krysset i Vikkilen, hold til venste, og følg skilting tilbake til sentrum.

Bike route 2801216 - powered by Bikemap

Fevik om Hasseltangen

Fin 26 km lang tur. Mye flatt og fint terreng, men deler av turen er uten gang- og sykkelvei. Noe grusvei.

Bike route 2801204 - powered by Bikemap

Fra turistkontoret følg Smith Petersens gate mot Arendal. Du passerer Grimstad kirke og Grimstad rådhus på venstre side og følger videre gang-og sykkelvei over Biesletta. Kryss over veien ved innkjøringa til Bieheia og følg deretter gang-og sykkelvei på høyre side til Vikkilen. Følg skilting mot Fevik.

I Vikkrysset tar du til høyre og følger gang-og sykkelvei langs Rv 420 mot Fevik. I 40 sonen må du krysse over veien til gang-og sykkelvei på venstre side. Etter noen km, der utsikten åpnes mot havet, ser du idylliske Strand Hotel Fevik. Ytterst på pynten ligger Sandodden fort. Videre må du over på høyre side, følg fortau til Fevik. På Feviktoppen tar du inn til høyre, så andre avkjørsel til høyre igjen. Feviktoppen har et lite handlesenter. Fortsett forbi Fevik park på venstre side og Fevik arbeidskirke på høyre side. Følg skilter mot Søm/ Haugenes.

Det er ikke gang-og sykkelvei langs Sømsveien mot Hasseltangen. Alternativ sykkelvei: se forslag under. Etter å ha passert Haugeneskrysset sykler du rett frem til du kommer til Hasseltangen. I enden av p-plassen tar du opp en grusvei til venstre for å komme helt ut til Hasseltangen. På tilbaketuren tar du til høyre i første kryss mot Birketveit.

I krysset ved Rv 420, ta til venstre mot Fevik. Etter Rideskolen som du passerer på venstre side, tar du over veien og følger skilt mot Lunde. I enden av denne veien kommer du til et T kryss, her tar du til venstre mot Lia. Fortsett rett frem til bilvei møter gang-og sykkelvei. Følg denne mot Vik/Grimstad. Like før Vikkrysset må du over gangfeltet til høyre side, følg gang-og sykkelvei under Rv 420. Herfra følger du gangog sykkelvei tilbake til Grimstad.

Alt. 1. Ta inn til høyre mot Storesand, sykle videre forbi Randvika. På toppen av P-plassen fortsetter du nedover mot vestre, følg hovedveien til du kommer til Haugenes krysset, videre til høyre mot Hasseltangen.